Skolstarten avklarad

Första skoldagen är alltså förbi.

Tog tåget till Castellanza och tydligen är det bara jag och en trevlig fransman vid namn Rafael som pendlar hela vägen från Milano. Nåja. På skolan hittade jag direkt en massa svenskar - tre killar som alla verkar vara väldigt schyssta, samt en tjej. Vet att det finns fler också. Svenskarna är nog en av de till antalet största minoriteterna där.

Vi fyra svenska killar har hängt ihop med ett brittiskt gäng idag - två totalt GALNA skottar samt en engelsman. Totalt är vi 91 utbytesstudenter, vilket uppenbarligen ska vara den största gruppen någonsin på LIUC-universitetet.

Dagen har bestått av information och ett test i italienska. Imorgon får vi reda på vilken nivå i italienska vi ska plugga, och på fredag kommer det fullständiga schemat. Resten av veckan består av trevliga kvällsaktiviteter samt mestadels informativa inslag i skolan. Ska nog gå bra det här.

Enda grejen jag tänker på är ju huruvida jag ska flytta till campuset eller inte så småningom. Det finns ett par minus och plus med båda alternativen:

PLUS (med att bo i Castellanza):
¤ Alla utbytesstudenter
¤ Festerna
¤ Det minimala pendlingsavståndet
¤ Fotbollsklubben i stan (ska provspela för att se om jag håller måttet)

MINUS:
¤ Händer bra mycket mer i centrala Milano
¤ Finare lägenhet
¤ Bättre jobbmöjligheter
¤ Möjligheten att umgås med Stefano & andra italienare

Finns säkert fler. Hur som helst, får överväga det där...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hejsan.



Hur blev det med ditt boende, valde du centrala milano eller skolan i castallenza? Har fått studieplats där (HT2012) och huvudet snurrar av frågor hehe. Är det enkelt eller svårt att få tag i boende, erbjuds alla studenter rum på skolan? Ungefär vad är kostnaderna för de två alternativen.



Vore enormt tacksam för svar, antingen som kommentar i min blogg eller via mail: [email protected]



Mvh =)

2011-12-05 @ 19:22:44
URL: http://thatigers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0